Alcohol grote invloed op gedrag tijdens stappen

Geplaatst: november 16, 2010 in Geen categorie

 Drachten, Leeuwarden, Heerenveen, Sneek zijn wel ongeveer dé plaatsen in Fryslan waar flink genoten wordt van het uitgaansleven. Maandagochtend staan de Leeuwarder Courant, Waldnet en het Friesch Dagblad dan ook vol nieuwtjes over uit de handgelopen vechtpartijen in de eerdergenoemde trekpleisters. Maar natuurlijk gebeurt er ook van alles in andere Friese dorpen en steden. Wiebe Siebenga werkt officieel bij de beveiliging van de Luchtmacht maar klust wat bij in zijn vrije uurtjes bij de Friese Allround Service. Hij ziet het voortdurend; in de kleine dorpjes wonen ook geen lieverdjes!

“Pas geleden had ik een klusje in Balk. Samen met mijn bijna-twee-meter-lange collega Herman ging ik naar de ZuidWestHoek met de gedachte: makkie! Dit doen we even! Maar niets was minder waar. Er was een of ander feest gaande en wij werden geacht, samen met de uitsmijters van de discotheken, de orde te handhaven in dat gehucht. Maar dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Verscheidene vechtpartijen, dreigementen en zeven uurtjes later was ik blij dat ik mijn bed in kon kruipen!

Van de Hollandse avonden, die ze in de WTC-Expo in Leeuwarden organiseren, blijven mij ook elke keer verbazen! De jongeren komen vaak met grote groepen binnen nadat zij zich bij iemand flink hebben laten vollopen. Niet iedereen die er komt overigens, ik wil niet alle bezoekers over één kam scheren. Hoe verder de avond verstrekt, hoe maller het wordt. Meisjes van 13 á 14 jarige leeftijd zitten laveloos tegen de muur in de hal, niet in staat een woord uit te brengen. Jongens worden stoerder en de praatjes groter. Je kunt het meteen merken, de sfeer wordt grimmig. Nou ben ik zelf niet een van de grootsten, dus ben ik blij dat er een paar flinke kleerkasten rondlopen wanneer de situatie wel uit de hand loopt.

Nee, het is niet zo dat ik alle jongeren als hersenloze zuipschuiten zie, maar het begint wel veel jonger. En ik denk dat alcohol en/of drugs ook een grote rol speelt in de criminaliteit. Ik kon er zelf vroeger ook wat van, en ik weet dat als je op een gegeven moment genoeg gehad hebt, de irritaties en agressie kan oplopen. Maar door dit werk, door wat ik zie als ik ’s nachts op een stappersavond nuchter door de straten loop, weet ik dat ik niet veel meer met het stappen te maken wil hebben. Ik vind het gezellig met een aantal vrienden op een terrasje een biertje te drinken en sommige kroegjes schuw ik niet, maar mijn grens weet ik nu. En daar zal ik niet overheen treden.”

Plaats een reactie