Karl Kani

Tegenover de Lonsdaledragers staan de ‘Karl Kani jongeren’. Dit merk wordt, tegen wil en dank in, in Nederland verbonden met een racistische groepering tegen blanken.

Geschiedenis

Het merk is opgericht door Carl Williams. Williams was 16 jaar toen hij begon met het ontwerpen van kleding. In het kledingbedrijf van zijn vader leerde hij de fijne kneepjes van het handwerken. Carl heeft nooit een opleiding gevolgd, maar had voldoende fantasie en doorzettingsvermogen om unieke en trendsettende kleding te ontwerpen. Hij kocht (goedkoop) materiaal en vertelde de kleermaker hoe zijn ontwerp tot kleding moest worden gemaakt. Hij creëerde op deze manier een uniek maar goedkoop outfit.
De unieke ontwerpen van Carl vielen in de smaak en er was snel vraag naar. Jonge mannen wilden kleren van Carl Williams dragen, zo ontving Carl zijn eerste orders in zijn auto.
Doordat een van Carl’s beste vrienden was overleden, veranderde er iets met Carl. “Het deed me anders denken over het leven. Ik vond dat ik iets positiefs moest doen.”
In 1989 vertrok Carl Williams samen met een vriend naar Los Angeles om een kledingwinkel te openen. De winkel was echter geen succes. Carl verhuisde naar Hollywood nadat de winkel was overvallen. Daar verkocht hij catalogussen van zijn kleding.
Nadat Carl ‘The Today Show’ had bekeken, kreeg hij een idee. Hij betaalde een vriend in New York om tijdens de show een uithangbord met zijn logo omhoog te houden. Het idee werkte en de verkoop kwam opgang. Het besef bij Carl kwam, dat als hij wou slagen, hij meer kans zou hebben bij een gevestigd modebedrijf. In 1990 ontmoette hij Carl Jones, mede-oprichter van het bedrijf Threads 4 Life Corp. Williams zag zijn kans tijdens een modeshow van Cross Colours. Hij werkte twee jaar samen met Carl Jones.

De collectie van Carl Williams viel opnieuw in de smaak. De baggy broek werd een standaard in de street fashion door een uitgebreide kleurselectie en een nieuwe pasvorm. Volgens Williams hebben ‘Afro-Amerikanen’ nooit van strakke broeken gehouden en heeft zijn ontwerpen daarop aangepast.
In 1994 gebruikte Carl Williams 500.000 dollar van zijn winst om het bedrijf Karl Kani Infinity op poten te zetten.

Naam van het merk

Carl Williams startte zijn carriére moeizaam. De vraag die jarenlang in zijn hoofd bleef hangen was: “Kan ik het doen? (Engelse vertaling: Can I?). Kan ik een mode-imperium opbouwen? Kan ik de ‘Ralph Lauren van de ‘streets’ worden?”
Hij veranderde de C van ‘Can I’ en de C van zijn voornaam in een K. Hierdoor ontstond de naam van het kledingmerk Karl Kani. De levensvraag van Carl Williams werd de basis van zijn merk.

Racistische Karl Kani

Karl Kani wordt minder snel inverband gebracht met racistische uitingen dan het merk dat er tegenoverstaat: Lonsdale. Toch zijn er groepen die Karl Kani dragers zien als racisten tegen de Nederlandse bevolking. Het merk Kani wordt geinterpreteerd als: ‘Kanker Aan Nederlandse Inwoners’.
Toch worden er minder snel verbanden gelegd met racisme dan bij de Lonsdaledragers.

Plaats een reactie